فرق گاز r22 با r410
هر دوی این مبردهای تهویه مطبوع، R22 و 410A، در سرتاسر جهان رایج هستند. مبرد R22 با نام فریون نیز شناخته می شود. در سال 2004، آژانس حفاظت از محیط زیست شروع به حذف تدریجی مبرد تهویه مطبوع R22 کرد. R22 در سال 2030 کاملاً منسوخ خواهد شد. R410A که معمولاً با نام Puron شناخته می شود، جایگزین فریون خواهد بود. در ادامه فرق گاز r22 با r410 را بیان میکنیم.
تفاوت های اولیه بین مبردهای تهویه مطبوع R22 و R410A
R-22 یک ترکیب شیمیایی منفرد است. R410a ترکیبی از سه ماده شیمیایی است که هر کدام دارای فشار متفاوت و مهمتر از آن اندازه متفاوتی هستند. اگر نشتی اتفاق بیفتد، سه جزء با سرعت متفاوتی نشت میکنند، بنابراین شارژ باید در حالت مایع انجام شود و NO بالا کردن مجاز است. نشتی نیاز به حذف و بازیافت کل شارژ مبرد، نصب خشک کن(های) جدید و شارژ مجدد فقط از طریق مایع دارد.
قیمت گازهای مبرد r410 و r22
به دلیل یک توافق بین المللی، پروتکل مونترال، مقدار R-22 موجود در کشورهای امضا کننده (ایالات متحده یک امضاکننده است) مقدار R-22 هر ساله به دلیل ترکیب شیمیایی این مبرد محدود می شود. R-22 حاوی مقدار کمی عنصر کلر است که احتمال آسیب رساندن به لایه ازون سطح بالایی در استراتوسفر وجود دارد. از آنجایی که مقدار تولید شده هر سال کاهش می یابد EPA فدرال ما “نامه های حقوق” یا حق واردات یا تولید این مبرد را صادر می کند.
تقاضا از عرضه پیشی گرفته و قیمت R-22 به سطوح بالای بیسابقهای رسیده است که در دو سال گذشته حدود 400 درصد افزایش قیمت داشته است. R410a از نظر قیمت ثابت باقی مانده است، با این حال، EPA اکنون ابراز نگرانی می کند که “ممکن است” “پتانسیل گرمایش جهانی” داشته باشد و خواستار حذف زودهنگام این مبرد است که شاید در سال 2016 آغاز شود. EPA قرار است جلساتی را برگزار کند. قبل از تصمیم گیری نهایی در مورد سرنوشت R-410a با طرف های ذینفع.
چندین مبرد «جایگزین» وجود دارد که به بازار راه پیدا کرده اند. NU-22 یا “New 22” یکی از این محصولات است. این ترکیبی از چندین ماده شیمیایی است و باید به روشی مشابه با R-410a با توجه به نشت و روش شارژ رفتار شود. با این حال، برخی از سرویسدهندههای ناآگاه وجود دارند که تلاش میکنند NU-22 را به یک سیستم R-22 موجود اضافه کنند، بدون اینکه همه R-22 موجود در سیستم را حذف کنند. این واقعاً کار نخواهد کرد.
فرق گاز r22 با r410 در روغن
R-22 از روغن معدنی ساده، غیر سمی، ایمن، پایدار و غیره استفاده می کند در حالی که R-410a از روغن کمی عجیب و غریب Poly o Ester (POE) استفاده می کند که معمولاً در موتورهای توربین جت یافت می شود. مبرد مورد استفاده باید با روغن موجود در سیستم مطابقت داشته باشد، این یکی از دلایلی است که شما نمی توانید R-22 را با R410a در یک سیستم جایگزین کنید. علاوه بر این، روغن POE مورد استفاده با R-410a “اولترا هیدروسکوپی” است و باید برای از بین بردن رطوبت و بخار آب از سیستم بسیار مراقب بود. روغن معدنی مورد استفاده در سیستم R-22 فقط هیدروسکوپی خفیف است و سطح مراقبت در مورد آلودگی رطوبتی بسیار متفاوت است. ابزارهای صحیح، یک میکرون گیج مجزا و یک پمپ خلاء آزمایش شده با قابلیت رسیدن به فشارهای 500 میکرون برای کار با R-410 به دلیل نگرانی های رطوبت ضروری است.
سخن پایانی
ممکن است سایر مبردها آزمایش شده باشند، یکی از کاندیدهای استفاده، پروپان است. با این حال بسیار قابل اشتعال است بنابراین برای استفاده تجاری منتفی شده است. خواص زیادی برای یک مبرد موفق ضروری است، در حالی که R-22 در حال حذف تدریجی در ایالات متحده، کانادا و اروپای غربی است، این مبرد هنوز رایج ترین مبرد مورد استفاده در جهان است و قیمت بسیار کمی در بازار جهانی دارد. جهت خرید انواع گاز مبرد r22 با برندهای معروف کافیست با کارشناسان ما در مجموعه پرشیا گاز آسیا تماس بگیرید.